پند 341

به ياد داشته باش: من نبايد چيزى باشم که تو مي‌خواهى، من را خودم از خودم
ساخته‌ام.


منى که من از خود ساخته‌ام، آمال من است.


تويى که تو از من مي‌سازى آرزوهايت و يا کمبودهايت هستند.


لياقت انسان‌ها کيفيت زندگى را تعيين مي‌کند، نه آرزوهايشان.


و من متعهد نيستم که چيزى باشم که تو مي‌خواهى.


و تو هم مي‌توانى انتخاب کنى که من را مي‌خواهى يا نه.


ولى نمي‌توانى انتخاب کنى که از من چه مي‌خواهى.


مي‌توانى دوستم داشته باشى، همين گونه که هستم و من هم.


مي‌توانى از من متنفر باشى بى‌هيچ دليلى و من هم.


چرا که ما هر دو انسانيم.


اين جهان مملو از انسان‌هاست، پس اين جهان مي‌تواند هر لحظه مالک احساسى جديد
باشد.


تو نمي‌توانى برايم به قضاوت بنشينى و حکمي‌صادر کني و من هم.


قضاوت و صدور حکم بر عهده نيروى ماورايى خداوندگار است.


دوستانم مرا همين گونه پيدا مي‌کنند و مي‌ستايند.


حسودان از من متنفرند، ولى باز مي‌ستايند.


دشمنانم کمر به نابوديم بسته‌اند و همچنان مي‌ستايندم.


چرا که من اگر قابل ستايش نباشم نه دوستى خواهم داشت، نه حسودى و نه دشمنى و نه
حتي رقيبى.


من قابل ستايشم و تو هم.


يادت باشد اگر چشمت به اين دست نوشته افتاد.


به خاطر بياورى که آن‌هايى که هر روز مي‌بينى و مراوده مي‌کنى.


همه انسان هستند و داراى خصوصيات يک انسان، با نقابى متفاوت، اما همگى
جايزالخطا.


نامت را انسانى باهوش بگذار اگر انسان‌ها را از پشت نقاب‌هاى متفاوتشان شناختى
و يادت باشد که اين‌ها رموز بهتر زيستن هستند.
*مهاتما گاندی***

پند110

ابتدا تو را نادیده می گیرند، سپس مسخره ات می کنند و بعد با تو می جنگند. ولی در نهایت پیروزی از آن توست
                              گاندی